Well.. student life


Another post on the blog after almost 5 months since the latest feed. I am finally here, so excited to be back! and trying to keep you guys updated. Well, it's been a long long time, I know.. and to start fresh, I think it won't be complete without..



Assalammualaikumwarahmatullah. Hi! *with a litle smile :)

How you guys been doing ? I hope everything is going well with you. If you're wondering what happened to me or this blog? and why didn't I post anything yet for that long? Thankyou so much but actually I just too busy mending my self with the new life. Hehe.


Basically as you know aku dah pun tamatkan zaman diploma. About 3 months lah. For your information, aku lega gila dah tamat dengan jayanya dan tinggal masa countdown graduate. Alaaa lupa nak booking photographer untuk grad nanti la, ha kejap ada tak abang phototgrapher nak sponsor amikkan gambar I masa grad nanti? hehehe tak gurau ni betul - betul ni.


Setakat ni aku masih belum rindukan zaman belajar. Frankly speaking I dont know why. But I missed my school time.


By the way,


Oh My GOD, siapa cakap student life best? Kawan aku ada yang cakap best but still ramai jugak yang cakap tak best, ada yang said.. rasa nak quit belajar lalu mendirikan rumah tangga jerk . wah gopoh kengkawan si aimie diyanna ni!


For me.. hm hm hm boleh lah, tak lah best sangat sebab urgh malas nak story but still best lah jugak kadang-kadang. emm best sebab:


1) Kelas cancel lalala

2) Kerja tak banyak I mean no assignment
3) Quiz dengan test and lecturer bagi tahu apa yang masuk. Oh God
4) Makanan murah-murah
5) Got Bazaar Siswa every semester.
6) 
7) Dapat cuci mata ehem
8) Junior hensemmmmmmm.
9) Kelas habis awal (no 6 tu aku tak listkan apa, sebab kalau aku list nanti entry akan jadi 1985632 words)



Dulu, masa aku masih lagi bergelar seorang pelajar di #PSIS, aku target umur 25 aku dah ada kerja dan get ready nak kahwin je. That's bila aku tamat Degree lah. Tapi tu dulu. 
But since aku dah pun habis belajar and I was think about further study. I dont know seems like so hard je nak continue. MUET dah lepas rugilah tak sambung kan? But when started working I was think like money is so important giler kot. If tak kerja who wanna give you money to support your life? PTPTN? Omg NO MORE. Cukuplah masa Diploma aku dah pinjam 7000 for 6 semester. For Degree ni, memang aku nak kerja sebab nak dapatkan sumber kewangan aku sendiri. Aku nak sumbangkan hasil titik peluh aku tu pada family. Belanja family dengan duit aku sendiri. Aku nak belajar bayar zakat guna duit sendiri. Aku nak sedekah/derma kat masjid/orang yang memerlukan guna duit sendiri. Aku nak belanja keperluan diri guna duit sendiri. Fullstop.
Memanglah dilema when think about further study ni. Kalau Bekerja sambil belajar hmm lagilah aku risau tak dapat seimbangkan antara kerja dan study. Nak nak, kalau jodoh sampai dulu, kahwin awal pulak, how to handle this thing weh.. boleh meroyan kot aku nanti. Tapi dalam masa yang sama, nak jana pendapatan sendiri. Aku bukan tak mensyukuri nikmat yang Allah bagi. Tapi aku nak keluarkan usaha tuai hasil titik peluh sendiri buat orang-orang yang aku sayang. Aku nak menyumbang. Retorik.
But for now, I loved my temporary job. Will see after tamat this contract,  how my life will going.


Anyway, to all #Psis students. I hope you aim target since you study here will be great! Semoga merasa Dekan ya semuanya. 

Just wanna say that student life is not easy especially zaman sekarang ni. Cause anda berada dalam zaman GST. If no money nak makan apa? Makan pasir. Itu kalau duduk kolej la. Kalau sewa rumah, dapat juga la berjimat dengan memasak.

But still korang just beware went to buy something outside cause, ada ramai peniaga yang boleh mengambil kesempatan. Contoh, topup. Kegilaan apakah kalau topup pun caj cukai. Kita kembali ke zaman dulu, hantar surat je, tak payah nak call bagai kan. Haha tetibe.

Itu belum kira pampers dan susu anak-anak lagi. Kesian betul dekat mak-mak sebab barang keperluan macam tu pun boleh kena cukai. Boleh nak kenakan cukai, tapi naikkan gaji semua orang. Baru la orang boleh bernafas dengan selesa. Isnt? Hmm betul lah tu GST baik untuk rakyottt? Eh mata wang Malaysia jatuh? Eh.

Okay actually aku taklah membantah atau menyokong perlaksanaan GST sebab aku belum nampak kesan sebenar. Mungkin aku buta. Atau belum buka mata. Cuma, nak menunjukkan kepada generasi akan datang bahawa student life zaman kini sangat susah. Nowadays, student adalah customer kepada institusi yang berniaga. Makan, tempat tinggal hutang nanti bayar balik, belajar teori bila keluar jadi manager kena buli dengan kuli sebab lack of experience. Grr

P/S: Betul ke setiap kali nak beli makanan dekat #PSIS cafe kena bawa bekal sendiri? I mean tuppeware? Wow


Bye!




No comments: