Muzik, Kau Jiwaku

Assalamualaikum. Hai, harini hari yang penting dalam hidup saya! Saya rasa sampai saat ini pun saya masih lagi terketar ketar. Cuba imaginasikan tahap imagine korang dengan membayangkan bagaimana keketaran saya ketika menaip entri ini! K peace. Mood Update entry pepagi buta ni pun buat aku jadi meroyan tak tentu hala. haha


Sekarang degupan jantung saya masih berdegup keras dan kencang. Hampir luluh jantung ni di buatnya. K tipu. Hah kenapa eh permulaan entri dah macam suspens semacam? Ini kerana baru beberpa hari lepas saya mendapat 1 Panggilan Istimewa.
I
I
V
Okay chilled! Ni nak bagitahu terima Kasih Buat Abang Hamzey :)

Okay cukup, panjang pulak mukadimah entry saya kali ni. Harap korang dapat bersabar dengan keupayaan saya menaip dengan meleret leret. Harap takdelah ada yang sampai nak hantukkan meja ke kepala. Eh silap, hantukkan kepala ke meja lah maksud saya, hehe. So, janganlah ada yang salahkan saya jika insiden pecah kepala atau sebagainya berlaku kepada korang pembaca blog ni nanti. K tetiba! Haa Berbalik kepada tajuk entry saya pada hari ini. Saya hanya cuma share dengan kawan kawan semuanya tentang Muzik. Apa? Masih belum faham? Ya, saya akan share about My life with Music! Ok fine, I LOVE MUSIC! So?


Saya suka muzik. Muzik sebenarnya dah jadi sebahagian daripada kehidupan saya sebenarnya. Tanpa Muzik hidup saya kosong tanpa jiwa. Bak kata orang tua tua, umpama radio tanpa lagu. Ok tetiba. haha. Saya meminati muzik.. ahhhhhhhhhh!! Bagi saya muzik ni boleh buat saya tenang, selain dapat melayan jiwa saya jika kosong. I dont know why lah, if one day i didnt hear something like melody oo whatsoebar, saya tak boleh looo...


If korang ada perasan, di setiap entry saya akan letakkan satu mainan youtube player. Mainan? Haha k. Emm kenapa mesti ada pada setiapa entry? Itupun kalau korang ada terrperasan ahh kan. Lagipun bukan setiap entry pun saya pasang lagu. Ini sebabnya, aku menulis mengikut mood. Saya hidup juga dengan mood. Jadi, jika entry aku sedih, takkan saya tetiba letak lagu Kasanova by Stacy tu kan? Kan dah lari topik. So, kalau Yuna kata "Di setiap ga,bar ada lagu" So, kata Aimie " Di setiap entri punya lagu" :)


Sorry to say, sorry to say, entry saya memang panjang berjela. Sila baca dengan perasaan tenang. K peace! Oh, Apa yang aku tahu pasal diri aku ni kan, aku tak suka muzik jiwang! Seriously. *2009 picture


Jenis muzik pilihan saya, saya sendiri tak dapat nak pastikan kategori muzik apa. Tapi apa yang saya tahu, saya tak layan muzik jiwang. Sorry to say again. So, Kali ni, aku akan share kan beberapa lagu2 band indonesia yang aku rasa sangat best jugak dan menjadi sebahagian drpd folder songs aku dalam laptop ni. hehe. Lagu ni semua mungkin ada yang korang biasa dengar, tapi if belum dengar apa salahnya korang layan kan :) Dan korang semua boleh lah share-share juga lagu yang korang suka kan? Sharing is caring right?


Antara lagu wajib korang perlu dengar :
DADALI-  Di saat ku mencintaimu
Eren feat Romi - Pelengkap Hidupku
Eren- Takkan Pisah
Papinka - Dimana Hatimu
Goliath- Masih di sini menunggumu
Opick- Bila Waktu Tlah Berakhir
Opick- Rapuh
Randy Pangalila - Lewat Semesta
Randy Pangalila - Tanpamu Ku tak bisa
Randy Pangalila- I need You
Afgan- Padamu Ku bersujud
Yuna- Dan Sebenarnya
Yuna- Super Something
Awie Rafael- Pulanglah
Aliff Satar- Lelaki Seperti Aku
Shila Amzah- Patah Seribu
Stacy- Kisah Dongeng
Zizan & Kaka- Bawa Ku Pergi
Tasha Manshahar- Be mine
Hafiz & Adira- Ombak Rindu
Alexandra Stan- Mr Saxobeat
Adele- Rolling In the Deap
Bruno Mars- Grenade
Selena Gomez- Who says
Keri Hilson- Preety Girl Rock


Kenapa Lagu Indonesia pada carta yang teratas? Sorry To say, saya minat lagu mereka much much more.. haha Apa yang saya perasan lah kan, lagu-lagu dari Indonesia banyak lirik dan melodinya sangat indah, sangat catchy, sangat syahdu dan menyentuh perasaan. Bukanlah semua lagu Indonesia bagus-bagus. Ada juga lirik yang ke laut. Hik2 kadang kadang ahh pun.

Lagu Malaysia pada carta kedua, kira tengah tengah la, saya minat jugak lagu Malaysia, tapi tak banyak sangat. Tapi kalau lagu raya Malysia punya terbaik. 10 bintang saya bagi. Mungkin lah ada kot yang syahdu dan catchy tapi susah nak cari. Buktinya, banyak drama dan rancangan TV di Malaysia yang menggunakan lagu-lagu dari Indonesia yang menyentuh perasaan contohnya macam lagu-lagu Opick, Afgan, Randy, Ungu dan macam-macam lagilah.


About Lagu Omputih aka English song. Actually aku tak berapa minat lagu english. Tapi lagu lagu yang mereka cipta memang sumpah awesome. So, ada yang aku layan, ada yang tak. Selalunya aku hanya dengar lagu ini di Radio. Aku suka lagu Adele, Bruno Mars, Avril Lavigne, Tailor Swift. Thanks HOT FM sebab selalu mainkan lagu lagu yang best untuk saya. *tetiba

Bila dah banyak drama tempatan yang import lagu dari Indonesia, secara tak langsung lagu lagu Malaysia boleh tenggelam kot. So, tak ada ke komposer Malaysia ni terfikir nak buat lagu-lagu yang unik sikit yang walaupun artis tu bukan artis nasyid tapi boleh nyanyi lagi ketuhanan ke? Contohnya macam Afgan, bukan artis nasyid, tapi lagu dia nyanyi sumpah menusuk qalbu. Kalau artis biasa yang nak nyanyi lagu macam Maher Zain ke Opick ke, macam takde je. Lagu Hazama yang aku pernah dengar, Cinta Teragung tu mungkin ada sikit lari dari konsep klise Malaysia tapi susah nak jumpa kan? K cukup. Apapun penyanyi Malaysia tetap Hebat!


Apa yang saya tahu, remaja sekarang dah pandai dan lagi bijak mengubah dan mencipta lirik lagu. Pelabagai perubahan mula dicipta. Bagi pendapat saya, tentang remaja atau anak muda yang mula bergiat aktif dalam dunia seni ni. Tak kira lah seni muzik/teater/lakon atau apapun mereka harus perjuangkan . Jangan terlalu fikir tanggapan negatif yang bakal dilemparkan. Kerana kejayaan akan datang dengan usaha kita sendiri.. Yeayhh so, berusahalah. Aiii taknak ke jadi macam Najwa Latif ke? Yuna ke? Aimie Diyanna ke? Ohh tetiba. haha






Eh, Cukup-cukup la tuh aku share2kan lagu lagu aku nih kat korang. Kalau nak lagi, pegi carik sendiri loooo! hahaha. Thanx a lot to you guys yang pernah share dengan aku lagu lagu best dekat Facebook. And please leave your comment at this entry , if ada some lagu yang korang suka ok ;) Tq tq and tq. Kbai.


p/s: Walau macam mana minat pun Muzik terhadap Indonesia. Idola aku tetap Tan Sri P. Ramlee, Dato Siti Nurhaliza dan Yunalis Zarai.. Mereka dan lagu mereka sangat hebat!

p/s/s: Saya suka muzik, sebab itu juga saya telah di hadiahkan ayah sebijik gitar :) peace.

20 comments:

S H I T E Q said...

nak blaja main gitar. tp xtau nk blaja kt mana. huhuhu

Anonymous said...

waahhh. untungnyaaa. pastu dapat gitar pulak. OMG jealousnyaaa.

Namee Roslan said...

record lah aimi main guitar kat sini. kita nak dengar aimi punya music..bukan orang lain punya. hehe :)

Aimie Diyanna said...

@ S H I T E Q : Blaja dekat youtube pon claass nyahh.. hehe

Aimie Diyanna said...

@syira rahim : OMG jelous dia tu kemainn ahh :)

Aimie Diyanna said...

@Namee Roslan: Hehe malu lah akak.. Kalau boleh mmg nak buat pun. Tapi, maluuu siyes, takut tak diterima. Nanti ada lak yang balas2 video macam kekasih kepada kekasih tu. haha

Oppa Kudin Nz said...

record la skali. Bole kami dengar aimie main. =D

Aimie Diyanna said...

@ Oppa Kudin Nz : Alaaa iteww malu ahhh :)

kholish said...

mesty pndai men gitar aen..?..what a stupid question..hehex.

Anonymous said...

Ini artikel tentang bagaimana untuk menanamkan kode video YouTube benar-benar berguna dirancang untuk pemirsa internet baru . Nice job , keep it up.

Aimie Diyanna said...

@Kholish : I can, but takdelah pro mana. :)

Leeza said...

eheh..lagu dadali tu cam jiwang jugak je =p

Aimie Diyanna said...

@Leeza : Alamak..... lagu tu bukan rock tangkap leleh ke? haha

Anonymous said...

Owh, minah indon rupa nye, tambah ckit lagu.. Andrian band- 1 hari lagi, kerispatih-tapi bukan aku, ungu-aku bukan pilihan hati mu, Asfan-terhenti disini. Lagu omputih lak, dari death cab for cutie- I will follow you,.

Anonymous said...

Owh, minah indon rupa nye, tambah ckit lagu.. Andrian band- 1 hari lagi, kerispatih-tapi bukan aku, ungu-aku bukan pilihan hati mu, Asfan-terhenti disini. Lagu omputih lak, dari death cab for cutie- I will follow you,.

mee said...

satu lagu dri kmpl axl's cinta sejati ..1 st time dgr pda mulanya ingatkan lagu ala ala jiwang tapi lbh kpda keinsafan

Hon Book Store said...

Tangga Lagu Malaysia yang sedap sekarang "Najwa Latif-AdaMu"& "Kristal Band - Sempurna". Tapi lainnya macam tak ada niat bernyanyi.

Hon Book Store said...

Lagu kumpulan Kotak pun sedap.

Kotak - Sendiri
Kotak - Terbang
Kotak - Beraksi
Kotak - Pelan Pelan Saja

Unknown said...

Lagu kumpulan power slave pn ok gak
Malam ini
Impian
Jika kau mengerti

Unknown said...

Lagu kumpulan power slave pn ok gak
Malam ini
Impian
Jika kau mengerti